mandag den 22. november 2010

Om publikations bias og chai-te

Underlig overskrift - jeg ved det. Publikations bias og te har normalt slet ikke noget med hinanden at gøre, men i dag har det altså. Jeg er flere gange igennem mit studie stødt på konceptet publikations bias, som er det simple fænomen at videnskabelige studier har større chance for at blive udgivet, hvis det fundne resultat er positivt end hvis det er negativt. Jeg har funderet lidt over dette i dagens løb og er nået frem til noget sådan kan jeg selvfølgelig ikke lægge navn til ;-) Derfor vil jeg blogge om alle mine studier, selvom de er af den kreative slags og sjældent særlig vigtige eller videnskabelige (altså lige fraset kanelsnegle-projektet, som er dybt videnskabeligt og meget vigtigt), også når de mislykkedes.
Og mislykkedes var præcist hvad der skete med dagens eksperiment, som var at lave chai-te efter denne opskrift. Det var ellers et eksperiment jeg havde glædet mig til, men glæden blev kort. Første problem opstod, da jeg fik brændt krydderierne af. Ups, men altså jeg skulle jo underholde en 3-mdrs-bebs samtidig. Derefter skulle krydderierne stødes, men altså jeg har faktisk ikke en morter. Jeg har kun sådan en Jamie Oliver flavour-shaker-dims, som jeg faldt over i inspiration for noget tid siden til ingen penge. De "ingen penge" var så rigtig dårligt givet ud for hver gang jeg har haft den fremme har min konklusion været, at den er totalt ubrugelig og i dag var altså ingen undtagelse. Det eneste krydderi, som blev stødt var stjerneanisen. Nå, men sådan en lille detalje skal jo ikke stoppe mig, så jeg fortsatte ufortrødent med eksperimentet efter jeg havde forsøgt at skære kanelbarken ud i mindre stykker med et kniv (uden succes må jeg hellere sige). Til slut kunne jeg heller ikke få sirup'en til at tykne ordentligt, så resultatet er en endt med at være en noget tynd sukkersovs, der smager af lakrids og ikke rigtigt andet. Heldigvis er jeg jo ikke typen der giver op efter et enkelt mislykkedes forsøg, så jeg prøver igen - altså efter jeg har været hjemme hos min mor og har lånt en morter ;-D
Ja og billederne må i tænke jer til, selvom jeg selvfølgelig godt kunne have fotograferet det ekstremt rodede og sukkerindsmurte køkken jeg endte med at have...

3 kommentarer:

  1. jeg har også kaffemølle jeg bruger til krydderier, måske er den bedre

    SvarSlet
  2. Lyder spændende, men indviklet bare for at få en kop te:) Så skal det i hvert fald også være godt når man er færdig. Men glæder mig til at høre om det vil lykkes i næste forsøg.

    SvarSlet
  3. Mor jeg tror faktisk bare at jeg tager krydderier og sukker med i weekenden, så kan jeg låne din kværn :-D

    og Gerd det er virkelig god te. Vi må på baresso sammen når vi skal købe julegaver...

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...